Op het gebied van marketing is er altijd wel iets te beleven. Dit wereldje staat werkelijk nooit stil. Dat is stiekem ook zo leuk aan het werk van een online marketeer. Je bent nooit uitgeleerd. Je moet je kennis en vaardigheden continu blijven verbeteren om de constante veranderingen bij te blijven benen. Dit is als website-eigenaar bijna geen doen. Naast het ondernemen ook nog eens alle ontwikkelingen op het gebied van marketing bijhouden? Een bijna onmogelijke taak. Dat betekent echter niet dat je zomaar de handdoek in de ring moet gooien en verwachten dat jouw marketeer wel alles uit handen neemt. Het blijft namelijk goed en interessant om ook zelf op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Als is het maar om te begrijpen waar jouw marketeer het over heeft.
Ben jij benieuwd welke ontwikkelingen er nu echt nieuw zijn in 2021? En wat je dit jaar nog zou kunnen leren? In dit artikel zetten we de meest populaire ontwikkelingen voor je op een rijtje. Lees mee en laat je inspireren door de wereld van (online) marketing!
E-mailmarketing
E-mailmarketing bestaat natuurlijk al enkele jaren, maar in 2021 zien we dat dit niet alleen nog belangrijker wordt, maar ook nog eens geheel andere vormen aan lijkt te nemen. Zo wordt e-mailmarketing niet meer alleen als handige marketingtool ingezet om snel mensen aan je te binden en geïnteresseerd te houden voor jouw diensten en producten. Het wordt tevens gebruikt voor een interactiever contact met de klant. Hierdoor is e-mailmarketing in het afgelopen jaar nog veel persoonlijker geworden. Bovendien worden alle mailtjes met een duidelijke boodschap verstuurd. Het is niet meer lukraak één mail naar je gehele klantenbestand sturen. Er wordt doelgericht gekeken naar welke berichten interessant zijn voor welke consument en of het mogelijk is om ondertussen nog verder in contact te komen met de doelgroep. Hierdoor maak je het contact tussen de consument en jouw bedrijf een stuk directer en persoonlijker.
Pinterest mag niet onderschat worden
Social media wordt al jaren ingezet om directer in contact te staan met de doelgroep en meer mensen te bereiken. Bovendien is het dé manier om de naamsbekendheid van jouw bedrijf in een razendsnel tempo te verhogen. Maar voor welk social media kanaal kies je dan?
Opvallend is dat Facebook en Instagram dit jaar een stuk minder populair zijn geworden. Mensen bevinden zich steeds meer op andere vormen van social media. Denk hierbij zelfs maar eens aan TikTok. Sinds de coronacrisis begeven zich steeds meer mensen op dit kanaal en daar valt dus zeker veel naamsbekendheid te halen. Ook Pinterest mag anno 2021 niet onderschat worden. Dit is een goed medium om snel veel mensen te bereiken, te inspireren en over te halen om een blik te werpen op de producten en diensten binnen jouw bedrijf.
Customer Experience Optimization (CXO)
Een zeer belangrijke ontwikkeling op het gebied van marketing is de zogenaamde Customer Experience Optimization, ook wel CXO genoemd. Door de coronacrisis zijn steeds meer mensen online gaan kopen, maar is ook het koopgedrag enorm veranderd. Zo zal de oriëntatiefase en de beslisfase enorm dicht bijeen liggen. Daarom is het belangrijk dat je precies weet wat de klant doet op jouw website en of deze van optimaal gebruiksgemak en een goede klantenervaring profiteert. Dit is af te lezen volgens de CXO. Hierdoor kun je de klantenervaring van jouw doelgroep enorm verbeteren, wat uiteindelijk ook weer tot meer leads zal leiden.