Het creëren van sociale waarde is een van de meest waardevolle dingen die je kunt doen als ondernemer. Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent een combinatie van het nastreven van een sociale missie in combinatie met een duurzaam en winstgevend bedrijfsmodel. Om het perfecte evenwicht te vinden, hebben we onze top 5 tips voor het starten van een succesvolle sociale onderneming.
1. Start met een duidelijk maatschappelijk probleem
Er zijn ondernemers die gemotiveerd raakten om hun sociale missie te vormgeven door een probleem dat zij in hun persoonlijke leven of in de wijdere omgeving tegenkwamen. Een breed sociaal probleem kan een goed uitgangspunt zijn voor het creëren van een product of dienst die daadwerkelijk kan helpen het probleem op te lossen, maar je moet ook de onderliggende oorzaak van het probleem begrijpen om ervoor te zorgen dat je met jouw bedrijf daadwerkelijk de oorzaak aanpakt en niet alleen de symptomen.
Dit vergt tijd en geduld, maar na meer inzichten opgedaan te hebben rondom het vraagstuk, zul je beter in staat zijn om een duurzaam businessmodel in te kaderen. Zodra het probleem duidelijk geconstrueerd is, zal het gemakkelijker zijn om te achterhalen wie jouw eindgebruikers of begunstigden zijn en om ervoor te zorgen dat jouw product of dienst daadwerkelijk hun problemen oplost, waardoor de marktbehoefte wordt gevalideerd.
2. Een duurzaam bedrijfsmodel
Het is belangrijk te onthouden dat een sociale onderneming op de een of andere manier ook boven water moet blijven en dus een winstgevende onderneming moet zijn. Er is geld nodig om de dringende problemen van de wereld op te lossen. Het is niet voldoende om alleen een innovatief product of een innovatieve dienst te hebben; het is net zo essentieel om te manoeuvreren in een levensvatbare markt. Of het nu gaat om het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt middels assemblagewerk, of milieuvriendelijke toepassingen die de luchtkwaliteit verbeteren, sociale ondernemingen moeten een businessmodel omarmen die zorgt voor financiële stabiliteit en groei.
Kortom, de sleutel tot het opbouwen van een succesvolle sociale onderneming, van welk karakter dan ook, is het vermogen om non-profit denken in evenwicht te brengen met zakelijk inzicht. Geld is immers een investeringsmiddel voor het geluk van mensen en resultaat voor iedereen!
3. Plan
Tot slot, voor het ontwikkelen van een sociale onderneming heb je een plan nodig. Om een echte sociale impact te bereiken is niet alleen geld, maar vooral ook veel tijd nodig. Een grondige marktanalyse en financiële prognose zijn van essentieel belang. Het is dus belangrijk om op lange termijn te denken en te plannen, zodat je het hoogst denkbare potentieel uit sociaal ondernemerschap kunt halen!