De meeste mensen zijn wel bekend met de chopper van choppershop.com. Veelal door die ene Amerikaanse serie waar Chopper motorfietsen werden uitgelicht. Bij een chopper denkt men al snel aan een Harley-Davidson, of harley dyna sportster, maar wat men vaak niet beseft is dat er heel veel verschillende basismotoren zijn die kunnen worden omgetoverd tot chopper. Een chopper is in elk geval nooit een originele motorfiets. Deze motoren zijn op heel veel verschillende niveaus aangepast door de gebruiker. De één doet hier meer aan dan de ander, maar feit blijft dat er uiteindelijk nog maar weinig over is van de originele motorfiets. Op het skelet na.
Overweeg jij al tijden om een eigen chopper te realiseren? Maar lukt het je maar niet om de knoop door te hakken? Of heb je wellicht al een basismotor aangeschaft, maar twijfel je om dit zelf te doen of te laten doen? In dit artikel helpen we je graag een beetje op weg.
Bepaal het budget
Allereerst is het belangrijk om het budget te bepalen. Je kunt al je geld uitgeven aan een kawasaki vulcan 650, maar dat betekent wel dat er nog maar weinig overblijft om te verbouwen. Daarom is het slimmer om voor een goedkoper basismodel te kiezen. Of in elk geval een kwalitatief model, maar tweedehands tegen een lagere prijs. Bedenk tevens dat goedkoop duurkoop kan zijn. Daarom is het slim om altijd iemand die verstand heeft van motoren mee te nemen tijdens een potentiële aankoop. Laat de motor controleren en testen op gebreken. Enkele kleine gebreken zijn natuurlijk niet erg, maar als het al enorm veel kost om de motor überhaupt aan de praat te krijgen, dan wordt het natuurlijk wel een dure opgave.
Zodra je weet hoeveel budget er nog is, is het ook gemakkelijker om te bepalen voor welke klussen je iemand uitschakelt en wat je zelf doet. Indien je nog een relatief groot budget hebt, dan is het verstandig om de meeste klussen uit te besteden. Zo weet je zeker dat de motor straks naar behoren werkt. Wanneer je slechts weinig geld hebt, dan wordt het tijd om keuzes te maken.
Wel of niet zelf doen?
Bedenk goed dat er aan een chopper veel veranderd wordt. Het is niet enkel een kwestie van alle onbelangrijke zichtbare motoronderdelen verwijderen, zoals bijvoorbeeld bij een bobber het geval is. Het gehele frame en de voorvork wordt aangepast. Dit betekent dus ook dat de veiligheid in acht genomen moet worden. Bij het aanpassen van het frame en de voorvork van de motor loop je het risico dat de stuurbewegingen in het geding komen. Indien dit het geval is, dan kan dit zeer gevaarlijke situaties opleveren. Dit wordt vaak opgelost met een voorvorkstabilisator, maar dat vraagt wel om de nodige kennis en ervaring.
Een chopper realiseren is dus niet zo gemakkelijk als het lijkt. Je kunt niet enkel de universele gashendel indrukken en hopen op het beste. Veiligheid is van essentieel belang. Wees daarom realistisch in hetgeen wat je zelf kunt doen en wat je beter kunt uitbesteden.